TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i

TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i

7 września 2015
w kategorii: Test
0
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i
  • TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i

TEST: Toyota Aygo 1.0 VVT-i

Co to za problem sprawdzić, jak się zachowuje terenowe auto w terenie, sportowe na torze czy miejskie w mieście? Zatem przed Aygo postawiłem mini-wyzwanie: mała trasa, trzy osoby+pies na pokładzie i bagaże na cztery dni dobrej zabawy.

Tekst i zdjęcia Szymon Sabat

Tak, wiem, że to dziwne wybierać się tego typu autem w podróż, ale mimo wszystko są jeszcze na tym świecie ludzie, którzy zamiast 10-letniego Passata „w kombi i tedeiku” wolą sobie kupić mniejsze, ale zupełnie nowe auto. Tacy ludzie czasem również zapragną wyjechać za miasto w poszukiwaniu odpoczynku i ciszy. W przypadku Warszawy, by odizolować się choć trochę od miasta i miastowych i odnaleźć upragniony spokój, trzeba przejechać co najmniej kilkadziesiąt kilometrów. A biorąc pod uwagę fakt, że w piątek swobodnie można póki co wydostać się ze stolicy jedynie w kierunku Poznania (który to kierunek, z całym szacunkiem, nie należy do jakichś atrakcyjnie wypoczynkowych), pokonanie tych kilkudziesięciu kilometrów zajmuje co najmniej godzinę, jak nie dwie. Tak więc dwie godziny w zapakowanym po dach Aygo, w trzydziestopięciostopniowym upale. Czas start!

X-grill zdominował front auta. I dobrze, bo to fajny motyw

X-grill zdominował front auta. I dobrze, bo to fajny motyw

Już od samego początku okazuje się, że Aygo jest po prostu małe. W mieście to niezaprzeczalna zaleta – miejsce parkingowe zawsze się znajdzie, a manewrowanie dzięki dobrej widoczności, niewielkiemu promieniowy skrętu, mocno wspomaganemu układowi kierowniczemu i kamerze cofania, w którą był wyposażony testowany egzemplarz to bułka z masłem. Poza nim nie jest już tak fajnie. Małe autko jest podatne na podmuchy wiatru, krótki rozstaw osi sprawia, że podskakuje na byle nierównościach, a wspomaganie układu kierowniczego jest za silne. Brakuje również przestrzeni w środku. O pojemności bagażnika nie będę nawet wspominał, są plecaki, które zmieszczą więcej. Przez to część bagaży siłą rzeczy ląduje na tylnej kanapie, co nie jest ani fajne, ani bezpieczne. W ogóle z tyłu jest mało miejsca, komfortowo tak naprawdę jest tylko na przednich, wygodnych i ciekawie zaprojektowanych fotelach. Irytujące jest też działanie pedału gazu. To chyba ewenement, bo dawno nie miałem okazji pisać o tej części samochodu. W Aygo jest tak, że byle dotyk powoduje po pewnym czasie rozpędzenie samochodu do 80 km/h. Chcesz jechać wolniej? To jest dopiero wyzwanie. Albo ja mam za ciężką stopę, albo obuwie (trampki?), albo po prostu pedał gazu jest zbyt czuły. Trzeba się bardzo postarać i ledwie muskać gaz, by samochód jechał wolniej.

Otwierany, materiałowy dach wpuszcza do wnętrza nieco więcej hałasu, ale i tak warto go dokupić

Otwierany, materiałowy dach wpuszcza do wnętrza nieco więcej hałasu, ale i tak warto go dokupić

Generalnie to Aygo nie należy do aut, które jeżdżą szybko. Jedyny dostępny, litrowy, trzycylindrowy silnik Made in Poland, a konkretnie in Wałbrzych, stara się jak może, ale 69 KM i 95 Nm mówią same za siebie. Prędkość maksymalna to 160 km/h i trzeba naprawdę długiej prostej, by wskazówka prędkościomierza dotarła do tej wartości. Na drodze szybkiego ruchu nie jest najgorzej, sytuacja zmieniła się, jak trzeba było wyprzedzić marudera na drodze lokalnej. Wtedy jedną z najważniejszych rzeczy jest planowanie. Pocieszające jest za to spalanie, które przy naprawdę ostrej jak na takie auto jeździe nieznaczenie tylko przekraczało 6 litrów, a w mieście spokojnie byłem w stanie osiągnąć zużycie na poziomie 5 litrów. Coś za coś – nie ma mocy, jest oszczędność.

Dotykowy ekran odpowiadających za ustawienia większości systemów pokładowych jest łatwy w obsłudze

Dotykowy ekran odpowiadających za ustawienia większości systemów pokładowych jest łatwy w obsłudze

Tak czytam to, co napisałem na wcześniej i wychodzi, że Aygo to złe auto. Wcale tak nie jest. To złe auto na trasę. To złe auto na długie wakacje. To złe auto, jak chcecie zabrać ze sobą do niego pół mieszkania. Ale w mieście sprawdzi się idealnie. Jest małe, sprytne, oszczędne. Dodatkowo wygląda naprawdę fajnie. Motyw „X”, który widoczny jest zwłaszcza od frontu (x-grill) można zamówić w 8 kolorach. Do tego mamy do wyboru 8 wersji kolorystycznych bocznych listew, 7 wersji kolorystycznych dachu + wersja otwierana (bardzo fajna opcja na słoneczne dni), 8 kolorów tylnego dyfuzora, 21 wzorów felg i kołpaków, 7 lakierów nadwozia, dwie okleiny zderzaków. Miksować można dowolnie, a w połączeniu z udaną bryłą auto rezultat może być bardzo efektowny. Również w środku mamy do dyspozycji 8 kolorów konsoli centralnej, deski rozdzielczej, ramek wlotów powietrza i obudowy dźwigni zmiany biegów, kilka wzorów tapicerek. Już nawet nie wspomnę o fortepianowym lakierze, który jest niepraktyczny, ale efektowny. Spersonalizowane Aygo może się podobać. Jeśli tylko nie macie ambicji na bycie pierwszym spod każdych świateł, mała Toyota sprawdzi się doskonale.

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy, R3, 998 cm3

Moc: maks. 69 KM@6000 obr./min.

Maks. moment obr.: 95 Nm@4300 obr./min.

Skrzynia biegów: manualna, pięciostopniowa

Prędkość maks.: 160 km/h

0-100 km/h: 14,2 s

Napęd: na przednie koła

Masa: 940 kg

Nadwozie (dł./szer./wys.): 3455/1615/1460 mm

Rozstaw osi: 2340 mm

Poj. bagażnika: 168 l

Spalanie średnie*: 4,1 l/100 km

*dane producenta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *