TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH

TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH

17 maja 2016
w kategorii: Test
0
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH
  • TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH

TEST: PEUGEOT 308 1.2 PURETECH

Peugeot 308 krótko po debiucie zyskał nową gamę silników, które zastąpiły czterocylindrowe konstrukcje o średniej mocy. Sprawdziliśmy jak rezygnacja z jednego cylindra wpłynęła na charakter auta.

Tekst i zdjęcia: Maciej Kintop

 

Najnowszy silnik grupy PSA 1.2 Pure Tech mocno namieszał w konfiguratorach zarówno Peugeota, jak i Citroena. W przypadku modelu 308 zastąpił on motory 1.6 THP o mocy 125 i 150 KM nie pozostawiając klienteli większego wyboru – najsłabszy czterocylindrowy benzynowiec to usportowiona wersja GT o mocy 205 KM. Zagranie odważne, zważywszy że u większości reprezentantów konkurencji mało kto zdecydował się w ogóle oferować takie silniki, a co dopiero nie pozostawiać w tej kwestii wyboru.

DSC_5477

Tył auta jest bardzo udany. Klosze lamp fajnie współgrają z linią boczną

Silnik o mocy 110 KM, dzięki swojej niskiej wadze, zapewnia przyzwoitą dynamikę, choć papierowe 11,1 do setki tego nie zapowiada. Dobrze sprawuje się w trasie, gdzie wykazuje się niespodziewanie cichą pracą i – jakkolwiek to brzmi – „zapasem mocy”. Co prawda wyprzedzanie na międzymiastowych wymaga zaplanowania, ale motor nie słabnie przy wyższych prędkościach i przy odrobinie nieuwagi  potrafi niezauważalnie cicho podbić prędkość o jakieś trzy dziesiątki i narażając na przypadkowy mandat. Do rzeczonej ciszy w kabinie przyczynia się zarówno odpowiednie jej wygłuszenie jak i długie przełożenie główne. Przy 150 km/h obrotomierz sięga zaledwie pola z cyferką „3”.

DSC_5588

308 z lżejszym silnikiem wystarczy niezbyt pokaźne 110 KM do sprawnego poruszania się. Zawieszenie ma komfortowe nastawy

Pięciobiegowa przekładnia typu „Enigma” (nigdy do końca nie wiesz jaki bieg załączyłeś) doskonale wpisuje się w stereotyp francuskich skrzyń biegów, a przecież PSA ma na koncie kilka zupełnie przyzwoitych mechanizmów (choćby przekładnia 6B z mocniejszego wariantu). W mieście dokuczliwy bywa efekt małej turbodziury, o której pisałem już w teście 208-ki. Spalanie przy moim stylu jazdy plasuje się na poziomie podobnym do mniej downsizingowych konstrukcji, ale przy odrobinie zacięcia do eco drivingu z pewnością można uzyskać lepsze rezultaty (przynajmniej wnioskując na podstawie chwilowego zużycia paliwa przy stałej prędkości).

DSC_5500

Ekranem dotykowym obsługuje się prawie wszystko, a fizyczne klawisze można policzyć na palcach jednej ręki. Oldboye pokręcą nosem, młodzi przyjmą z całym dobrodziejstwem

Trzycylindrowe 308 wydaje się mieć bardziej komfortowe nastawy zawieszenia niż wcześniejsze wersje THP, choć może to być też wpływ braku jakichkolwiek zmian w tej dziedzinie przy znaczącym obniżeniu masy własnej. Przy szybszej jeździe jest zdecydowanie zbyt miękko, a szkoda, bo mała kierownica i układ wspomagania o dobrze skalibrowanej sile działania dają niezłe wyczucie samochodu i zachęcają żeby pościgać się jak w gokarcie.

DSC_5487

Światła tylne mają podświetlenie „hybrydowe” – częściowo diodowe i częściowo tradycyjne, żarówkowe

Samochód ma nieźle dobrane proporcje i tył w niemieckim stylu – spory zderzak i szersza partia dolna, niezbyt duża szyba i światła o prostym kształcie z „czystym” wypełnieniem. Na tle tyłu, przód sprawia wrażenie czekającego na lifting, odbiegając stylem od obecnej koncepcji projektowania przodów przez Peugeota. Wersje bez reflektorów LED wyposażone są w dodatkowe diodowe światła do jazdy dziennej, które zostały wpasowane w zderzak nad przeciwmgielnymi. Zabawnie wygląda „choinka” trzech rzędów lamp o różnej mocy i barwie światła gdy wszystkie świecą się jednocześnie. Hatchback ma o wiele krótszy rozstaw osi od wersji SW, dzięki czemu z profilu wygląda lepiej, ale ma mniej miejsca w drugim rzędzie siedzeń.

DSC_5516

Minimalistyczne wnętrze wykonano z miękkich i nadzwyczaj dobrych jak na klasę tworzyw. Deska rozdzielcza wygląda jak wyrzeźbiona

Wnętrze to najciekawsza część całego samochodu. Wykonane z dobrych jakościowo materiałów i utrzymane w minimalistycznym stylu. Kokpit posiada zaledwie kilka podstawowych przycisków, a resztę obsługuje dotykowy wyświetlacz lub wielofunkcyjna kierownica. Nawet kratki nawiewów są świetnie wkomponowane w całość i poza funkcją praktyczną dodają też estetyki. Bryła kokpitu harmonijnie otula wszystkie podzespoły, a w miejscu pasażera jest wklęsła, by wygospodarować więcej miejsca na kolana. Druga odsłona zegarów pod nazwą i-Cockpit sprawuje się tu równie dobrze co w 208, z tym samym zastrzeżeniem – kierowca musi mieć co najmniej 180 cm wzrostu. Na duży plus zasługuje kompleksowe podejście do sprawy podświetlenia zegarów i monitora – w przypadku jazdy w trybie świateł automatycznych system przeskakuje między ustalonymi poziomami jasności dla wszystkich świecących podzespołów jednocześnie. Niby logiczne i banalnie proste, ale większość producentów wciąż tego nie oferuje.

DSC_5510

i-Cockpit to rozwiązanie typu „wóz albo przewóz”, ale jak już człowiek się do niego przekona to mała kierownica i zegary niemal na linii wzroku spisują się świetnie

Peugeot 308 to duży krok w rozwoju i choć nie ma co liczyć, że prześcignie Golfa to znacząco się do niego zbliżył. Specyficzne, minimalistyczne wnętrze też nie każdemu przypadnie do gustu, ale dla wielu z pewnością może stać się decydującym powodem do zakupu. Kontrowersyjny krok z silnikami Pure Tech nie powinien przy tym odstraszać, bo są bardzo udane i oferują ciekawszy dźwięk.

 

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy, turbo, R3, 1199 cm3

Moc: maks. 110 KM@5500 obr./min.

Maks. moment obr.: 205 Nm@1500 obr./min.

Skrzynia biegów: manualna, pięciostopniowa

Prędkość maks.: 188 km/h

0-100 km/h: 11,1 s

Napęd: na przód

Masa: 1270 kg

Nadwozie (dł./szer./wys.): 4253/1804/1457 mm

Rozstaw osi: 2620 mm

Poj. bagażnika: 398 l

Spalanie średnie*: 4,6 l/100 km

*dane producenta

 

,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *