TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T

TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T

6 lipca 2016
w kategorii: Test
0
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T
  • TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T

TEST: NISSAN QASHQAI 1.6 DIG-T

Najlepsze filmy kinowe mają to do siebie, że ich sequele zwykle nie dorównują pierwowzorom. Nie jest to też łatwe w motoryzacji, ale na przykładzie Qashqai’a powinni się uczyć wszyscy.

Tekst i zdjęcia: Maciej Kintop

 

Pierwszy crossover Nissana okazał się hitem sprzedaży osiągając ze sporą górką pułap miliona wyprodukowanych egzemplarzy. W okresie początku produkcji absolutnie nie wróżyłem mu świetlanej przyszłości – do bólu twarde i spasowane z chińską jakością wnętrze oraz nijakie właściwości jezdne czyniły z niego auto przeciętne, wyróżniające się jedynie podwyższonym zawieszeniem. Jak się potem okazało, nie wiedzieć czemu, pozornie chaotyczny zbiór przeróżnych cech bez silnie zarysowanego charakteru to było coś, co przypadło do gustu prawie wszystkim.

DSC_5809

Wszyscy jako receptę na dynamiczną linię boczną stosują obniżanie linii szyb. Tu ktoś pomyślał nieszablonowo i zrobił odwrotnie – strzał w dychę!

Tak więc przed nowym Qashqai’em poprzeczka zawisła wysoko, ale już pierwszy kontakt sprawia o wiele lepsze wrażenie niż w przypadku pierwszej generacji. We wnętrzu wszystko jest solidnie spasowane i w dużej mierze wykonane z miękkich tworzyw, fotele obite w przyjemną w dotyku tapicerkę, a sam projekt wnętrza znamy już z X-Trail’a. Słowem – jest tak, jak być powinno.

DSC_5849

Bardzo dobre materiały i niezła ergonomia. Najsłabszy punkt pierwszego Qashqai’a odszedł w niepamięć

Z przodu ciężko odróżnić Qashqai’a od starszego brata, ale tył jest już zupełnie inny i nie wygląda jak stary Lexus RX, a więc o niebo lepiej. Nadwozie jest bardzo zgrabne i nieźle tuszuje spore gabaryty auta. 4,38 m wygląda w tym przypadku całkiem kompaktowo. Auto naturalnie zachowało swój pierwotny atut – wysoko zawieszone nadwozie udające gladiatora bezdroży, któremu nie straszne są nawet najwyższe krawężniki (i w zasadzie tylko one).

DSC_5787

19″ obręcze kół nie wydają się przesadnie duże. Wręcz może się wydawać, że przydały by sięwiększe 

W dziedzinie jazdy jest również całkiem nieźle. Zawieszenie, mimo dużego prześwitu (180 mm), dobrze utrzymuje auto w zakrętach, jest dość twarde, ale dobrze radzi sobie też z drogami nieutwardzonymi czy progami zwalniającymi. Układ kierowniczy zbyt gorliwie wspomaga kierowcę w operowaniu kierownicą i nie pozostawia należnego wyczucia samochodu. Z drugiej strony – zupełny brak zaangażowania w jazdę czynią ją mniej męczącą.

DSC_5843

Qashqai nastawiony jest na jazdę miejską, ale na drogach nieutwardzonych czuje się równie dobrze. Spory prześwit pozwala nie przejmować się nierównościami

Wygodna, wysoka pozycja za kierownicą też nie zachęca do sportowych ekscesów. Silnik 1.6 DIG-T oferuje bardzo dobrą dynamikę (9,1 s. do 100 km/h) połączoną z przyzwoitym zużyciem paliwa (średnio w teście ok 8l./100 km w dużej mierze w mieście) i cichą pracą, choć podobne konstrukcje w konkurencyjnych autach znacznie szybciej osiągają temperaturę roboczą. Skrzynia biegów nie zachwyca precyzją, ale nie jest źle, ciężko jest pomylić się przy zmianie, czy zgrzytnąć przy nieudanym wbiciu biegu.

DSC_5855

Widok „z lotu ptaka” jest ogromną pomocą przy manewrowaniu, ale zanim ruszysz – sprawdź otoczenie

Druga generacja Qashqai’a po raz kolejny w niczym nie jest najlepsza, ciężko też przypisać jej jakiś konkretny charakter. Jednak w każdym aspekcie jest doskonalsza od poprzednika i bardziej dopracowana, a skoro tak, to sukces powinien być murowany. Szkoda, że w kinie sequele tak się nie udają.

 

Dane techniczne:

Silnik: benzynowy, R4, 1618 cm3

Moc: maks. 163 KM@5600 obr./min.

Maks. moment obr.: 240 Nm@2000-4000 obr./min.

Skrzynia biegów: manualna, sześciostopniowa

Prędkość maks.: 200 km/h

0-100 km/h: 9,1 s

Napęd: na przód

Masa: 1365 kg

Nadwozie (dł./szer./wys.): 4380/1806/1590 mm

Rozstaw osi: 2646 mm

Poj. bagażnika: 401 l

Spalanie średnie*: 5,8 l/100 km

*dane producenta

,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *