TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4

TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4

22 grudnia 2018
w kategorii: Test
0
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4
  • TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4

TEST: MINI COUNTRYMAN JCW ALL4

Czasy, kiedy MINI było małe mamy już za sobą. Czasy, kiedy znaczek JCW gwarantował bycie jednym z najszybszych w okolicy także, ale w tym przypadku matematyczne dwa minusy dają rzeczywisty plus. I to duży.

Tekst i zdjęcia: Maciej Kintop

 

Odkąd w gamie MINI pojawił się Countryman, etymologia nazwy marki straciła związek z rzeczywistością. W końcu nadwozie o długości  4 metrów i 30 centymetrów do najmniejszych z pewnością nie należy. Kiedy zaś wersja JCW debiutowała w jego mniejszym krewnym, oznaczała fenomenalne osiągi. Aktualnie Countryman JCW nie jest ani „mini” ani nie szokuje mocą, bo 231 KM przy ponad 1,5 tony masy własnej daje stosunek mocy do masy osiągany przez niektóre niesportowe Diesle.

Miękka ławeczka do posiedzenia chowa się pod podłogą bagażnika

O ile pierwsza generacja Countrymana przerażała mnie ilością krągłości, tak obecna wersja zdecydowanie trafia w me gusta. Tych bąbelkowych krzywizn cały czas jest sporo, ale są poszatkowane długimi prostymi liniami, dzięki czemu nadwozie unika barokowej ociężałości i tworzy ciekawy mix. Wersję JCW z przodu można rozpoznać po pasach na masce, czy atrapie chłodnicy z czerwoną obwódką i wypełnieniem w kształcie szerokich sześciokątów o dużym „oczku”. Z boku są to dedykowane felgi, duży emblemat  (także z czerwoną obwódką) na przedniej ćwiartce oraz pasy na dolnej części drzwi. Z tyłu zaś, JCW wyróżnia się podwójną końcówką układu wydechowego, lotką na dachu i zderzakiem z imitacją dyfuzora.

Osłona chłodnicy w kształcie ust smutnego karpia w wersji JCW jest zaakcentowana czerwoną obwódką

We wnętrzu klasyka gatunku: duży centralny bąbel na szczycie deski rozdzielczej z ładnie wkomponowanym prostokątnym wyświetlaczem o zaokrąglonych krótszych bokach. Wbrew pozorom – nie reaguje na dotyk, ale jego obsługa pokrętłem na tunelu centralnym jest stuprocentowo ergonomiczna i braku obsługi paluchem nie można poczytać jako mankament. System ma atrakcyjny i przejrzysty interfejs, a wszystkie przejścia działają płynnie i szybko.

Rzadko spotykane miejsce ulokowania startera. W MINI to już tradycja

Trochę niżej znalazł się charakterystyczny rząd dźwigienek odpowiedzialnych między innymi za uruchamianie silnika, wybór trybu jazdy czy wyłączanie kontroli trakcji, a wybierak przekładni automatycznej zakończony jest rękojeścią w kształcie elipsy z logo JCW. Zamontowane tu fotele wyglądają świetnie. Fragmenty skórzane posiadają perforację w kształcie rombów, a krawędzie obszyto alcantarą. Fotel jest subtelnie wyprofilowany, nieźle podtrzymuje ciało w zakrętach, a przy tym jest po prostu wygodny.

Fotele są i wygodne i ładne

Największe MINI w gamie może się poszczycić rozstawem osi o długości 2670 mm i bagażnikiem o pojemności 450 litrów. Tylna kanapa jest przesuwana, a oparcie można dodatkowo pochylić, a wszystko powyższe sprawia, że Countryman z powodzeniem może piastować stanowisko auta „jedynego w rodzinie”. Ilość miejsca jest wystarczająca zarówno dla pasażerów jak i bagażu.

Krągłości zachowane, choć bez przesady. Ekran wbrew pozorom nie reaguje na dotyk

Skoro może być jedyny w rodzinie, to powinien zadowalać każdego z członków. I tak: żona zadowolona, bo ładne, no i MINI. Dzieci zadowolone bo dużo widać, wygodnie się wsiada i fajnie przyspiesza. A kierowca (w domyśle mąż)? Kierowca wyklika dźwigienką tryb sport, adaptacyjne zawieszenie się utwardzi, układ kierowniczy usztywni i zmniejszy przełożenie, a silnik da z siebie wszystko, co może.

Skokowe obniżenie linii dachu za słupkiem C nadaje nadwoziu więcej lekkości

Jeździłem wieloma autami z adaptacyjnym zawieszeniem, ale jeszcze w żadnym zmiana trybu pracy nie wpływała tak znacząco na zmianę charakterystyki. Jasne, położony wysoko środek ciężkości nie sprzyja sportowym doznaniom, ale w tym trybie nadwozie w zakrętach przechyla się ledwie zauważalnie, a tłumienie nierówności jest zbliżone do „układu zawieszenia” koła  taczki. Napęd ALL4 przekazuje więcej momentu obrotowego na tylne zewnętrzne koło, przez co samochód prowadzi się bardzo zwinnie, a najsłabszym ogniwem staje się opona. Zimówki pozwalają wykorzystać może 40% możliwości układu napędowego, a frajdę z jazdy i tak miałem ogromną. Automatyczna skrzynia spisuje się świetnie, kierownica daje dobre wyczucie, a silnik ma wystarczającą moc, aby rozpędzić auto do 100 km/h w 6,5 sekundy. Subtelne strzały z wydechu po odpuszczeniu gazu są świetnym dopełnieniem charakteru.

JCW to auto o dwóch twarzach

Kliknij w tryb NORMAL, a auto stanie się komfortowym daily driverem, przypomnisz sobie o sporej kabinie pasażerskiej, bagażniku, rodzinie i śpiewie ptaków. Spalanie wróci do sensownego ekonomicznie poziomu, a wygląd pozostanie atrakcyjny.

Jak na najmocniejszą wersję, JCW nie wyróżnia się przesadnie na tle zwykłych Countrymanów

Dwa minusy przy hasłach MINI i JCW dają solidny plus. To nie jest bezkompromisowy wyjadacz zakrętów i wcale nie jest mały. MINI ma w ofercie pełnoprawne auto rodzinne. Wszechstronność to cenna cecha, nie łatwa do osiągnięcia, dlatego też cena do najniższych nie należy. Za podobną kwotę (ok 150 tys. zł) można kupić choćby o wiele mocniejszego Golfa R Variant… Tylko czy żonie się spodoba…

/Countryman JCW z powodu wejścia w życie norm WLTP tymczasowo został wycofany ze sprzedaży, ale wróci w Q1 2019 roku.

 

Dane techniczne:

Silnik: Benyzna, R4, 1998 cm3

Moc: maks. 231 KM@5000 obr./min.

Maks. moment obr.: 350 Nm@1450-4500 obr./min.

Skrzynia biegów: automatyczna, ośmiostopniowa

Prędkość maks.: 234 km/h

0-100 km/h: 6,5 s

Napęd: na wszystkie koła

Masa: 1530 kg

Nadwozie (dł./szer./wys.): 4406/1822/1557 mm

Rozstaw osi: 2670 mm

Poj. bagażnika: 450 l

Spalanie średnie: 6,9 l/100 km (dane producenta)

, ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *