Test: Mercedes-Benz A45 AMG

Test: Mercedes-Benz A45 AMG

20 marca 2014
w kategorii: Test
4
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG
  • Test: Mercedes-Benz A45 AMG

Test: Mercedes-Benz A45 AMG

Mówi się, że w urodziny wolno wszystko i ciężko się oprzeć wrażeniu, że inne motto przyświecało pracownikom AMG w 2012 roku, kiedy z okazji 45-lecia istnienia oddziału oznajmiono prace nad pierwszym kompaktem z Affalterbach.

Tekst i zdjęcia: Maciej Kintop

Jak się okazało niecały rok później – pracownicy poszli na całość. A45 AMG w momencie debiutu ustanowił wiele rekordów w kategorii aut produkcyjnych. Najważniejszy z nich – oczywiście moc, a szczególnie moc z litra pojemności skokowej. Dwulitrowy motor osiąga 360 KM przy 6000 obr./min. Prosta kalkulacja daje pogląd na stopień wysilenia i zaawansowania konstrukcyjnego silnika – moc jednostkowa ustępuje tylko około 10 KM hiper-McLarenowi P1!

Mercedes-A45-AMG-motozine6

A45 z serii Edition 1 zrywa ze skromnością „zwykłego” A45 AMG. Naklejki, spojler i lotki na zderzaku wyglądają adekwatnie do osiągów.

W praktyce z klasą A AMG jest trochę tak, jakbyśmy kupowali od dealera samochód po gruntownym tuningu, ale z fabryczną gwarancją. Odczucia z jazdy jedynie potwierdzają tę tezę. Podobne rzeczy wyczynia MTM z Audi, ale projekty tego kalibru nie noszą przedrostka RS, a pozostają w gestii nowych właścicieli, po czym okleja się je logiem tejże firmy. Wracając do Mercedesa, już od momentu uruchomienia silnika stężenie adrenaliny we krwi zaczyna wykładniczo wzrastać. Basowy pomruk rzędowej czwórki dość skutecznie kamufluje skromną ilość cylindrów, a podczas zmian pod obciążeniem serwuje mix dźwięku salw armatnich i trzasków jak z podtrzymania turbo znanych z rajdowych tras. Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia od AMG powinna być dobrym wzorem dla jej cywilnej wersji. W końcu działa tak jak powinna i przełożenia zmienia niemal natychmiastowo.

Mercedes-A45-AMG-motozine12

Wybierak przekładni AMG Speedshift wygląda obłędnie. Jego skoki są krótkie i niezwykle precyzyjne.

Układ kierowniczy pracuje ze sporym oporem i wysoką precyzją, choć irytująca jest „martwa strefa” w okolicach położenia neutralnego

Oczywiście w trybie pracy M posłusznie nie wtrąca się w zamiary kierowcy, co w połączeniu ze specyficzną charakterystyką i mocą silnika powoduje niejednokrotne przeciągnięcia do odcięcia podczas przyspieszania. To dlatego, że odcięcie pojawia się nienaturalnie szybko a silnik wydaje dźwięk jakby zdecydowanie chciał się jeszcze wkręcić wyżej, o czym świadczy też subiektywny, konsekwentny przyrost mocy. Być może obciążenia cieplne stają się tu problemem bo 6400 obrotów na minutę, które są punktem granicznym to w zasadzie początek czerwonej skali na obrotomierzu i tylko 200 obrotów po automatycznej zmianie przez skrzynię biegów. Procedura startu swój skomplikowany proces inicjacji rekompensuje katapultowaniem z miejsca, a chwilę przed tym strzałami z układu wydechowego. Napęd 4Matic świetnie radzi sobie z przenoszeniem napędu podczas prób czasowych, nawet na wilgotnej nawierzchni czuć, że wszystkie cztery koła konsekwentnie wgryzają się w asfalt. Rezultat to 4,6 sekundy do setki – szybciej niż Carrera S!

Mercedes-A45-AMG-motozine3

W szybkich zakrętach możecie zapomnieć o nadsterowności. To AMG nie zostało stworzone do driftu.

A45 prowadzi się godnie, jak przystało na wszystko powyższe. Zawieszenie jest zdecydowanie twarde, choć subiektywnie niewiele twardsze niż w modelu A250 Sport z pakietem AMG. Układ kierowniczy pracuje ze sporym oporem i wysoką precyzją, choć irytująca jest „martwa strefa” w okolicach położenia neutralnego, w której czucie zanika niemal całkowicie i charakter pracy wspomagania staje się nieco sztuczny. Stali klienci AMG mogą też być zawiedzeni ze sposobu rozdziału siły napędowej pomiędzy osie. Pomimo możliwości całkowitej dezaktywacji kontroli trakcji, podczas jazdy w zakręcie, gdy tylne koła zaczynają wyprzedzać przednie, sterownik napędu kieruje większość mocy akurat na przednie. Zupełnie jakby centrala Mercedesa postawiła ultimatum, że auto musi być bezpieczne, szczególnie dla młodych kierowców, do których A klasa jest adresowana i nie życzą sobie łatki samochodu niebezpiecznego. W skrócie: nici z długich i kontrolowanych poślizgów, a przecież to AMG dzierży rekord w najdłuższym drifcie na suchej nawierzchni.

Mercedes-A45-AMG-motozine1

Czerwone detale wykończenia są identyczne jak w wersji Sport. Ale taką kierownicę ma tylko AMG.

Prezentowany egzemplarz pochodził z serii Edition 1, co wzbogaciło dość cichociemne fabrycznie nadwozie w masę agresywnych dodatków, takich jak wieloramienne felgi, skrzydło dachowe i lotki na przednim zderzaku optymalizujące opływ powietrza. Jakby tego było mało, dodano nieco czerwonych akcentów i naklejki na maskę oraz wzdłuż całej linii bocznej. Wnętrze od słabszych wersji odróżnia przede wszystkim kierownica obszyta rozkoszną w dotyku, zamszową skórą, minimalistyczny wybierak przekładni automatycznej o bardzo krótkich i silnie zdefiniowanych skokach oraz sportowe fotele dokładnie otulające kierowcę. Nie zabrakło oczywiście czerwonych akcentów.

Mercedes-A45-AMG-motozine9

Kubełkowe fotele świetnie podtrzymują ciało podczas dynamicznej jazdy. Poza tym wyglądają świetnie!

Jestem pod wrażeniem ogromnego postępu Mercedesa. Już zwykła klasa A zerwała ze stereotypem poprzednich generacji, a wersja AMG jest czymś wyjątkowym, do czego pod względem technologicznym prawdopodobnie konkurencja nie zbliży się jeszcze długo. Kilka wymienionych mankamentów nie zmiana faktu, że jest to przepełnione emocjami i przeciążeniami auto we względnie przystępnej cenie!

Dane techniczne:

Silnik: benz. turbo, R4, 1991 cm3

Moc maks.: 360 KM@6000 obr./min. 

Maks. moment obr.: 450 Nm@2250-5000 obr./min

Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa AMG Speedshift

Prędkość maks.: 250 km/h

0-100 km/h: 4,6 s

Napęd: na obie osie

Masa: 1480 kg

Wymiary (dł./szer./wys.): 4292/2022/1433 mm

Rozstaw osi: 2699 mm

Rozmiar kół: 235/35 R19

Poj. bagażnika: 341 l

Poj. zbiornika paliwa: 56 l

Spalanie (miasto/trasa/mieszany)*: 8,8/5,8/6,9 l/100 km

Cena: od 185 300 zł

 

* dane producenta

,

4 komentarzy

  1. LL
    Reply

    Porównanie do MTM nietrafione, bo ich auta bardzo często mają deklarowaną moc tylko na papierku 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *