TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi

TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi

24 marca 2015
w kategorii: Test
0
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi
  • TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi

TEST: Citroen C4 Picasso 2.0 BLUEHDi

Kwestię aut rodzinnych Francuzi opanowali bardzo dobrze i stale się w tym obszarze doskonalą. Efekty możemy zaobserwować w postaci C4 Picasso.

Tekst i zdjęcia Szymon Sabat

Poprzednik był dość bezpłciowy. Zarówno jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, jak i wnętrza. Nie było w tamtym aucie zupełnie nic, co by mnie przekonało do kupna takiego samochodu. Nawet jakbym był świeżo upieczonym ojcem, któremu zależy na przestrzeni, bezpieczeństwie i funkcjonalności… Poprzedniego C4 Picasso nie trawiłem. Przede wszystkim za wszechobecną nudę. Na szczęście Citroen, który przecież umie tworzyć ciekawe i nietuzinkowe samochody, zabrał się również za auta rodzinne. Efekt jest naprawdę niezły.

Kto by pomyślał w latach 80', że tak będzie wyglądało spokojne auto rodzinne. Pojazd kosmiczny - jak najbardziej, ale minivan?!?

Kto by pomyślał w latach 80′, że tak będzie wyglądało spokojne auto rodzinne. Pojazd kosmiczny – jak najbardziej, ale minivan?!?

Sam wygląd C4 Picasso sprawia, że chce się sprawdzić, co to auto właściwie oferuje. Zwłaszcza look od frontu. Z przodu to auto to istny kosmos. Jeśli w taki sposób kiedyś wizualizowałoby się motoryzacyjną przyszłość, wcale by mnie to nie zdziwiło. W papierkach od gum Turbo właśnie tak wyglądające auta kojarzyły mi się z rokiem 20XX. Dziś jesteśmy częścią wizji Citroena. Auto wygląda niesamowicie jak na samochód typowo rodzinny. I za to należy się producentowi motoryzacyjny Oscar – nareszcie nie ma nudy. Z tyłu jest trochę gorzej, bo bardziej normalnie, ale jako całość C4 Picasso prezentuje w miarę spójną i całkiem fajną wizję. A co w środku?

Nieco odsunięte do tyłu lusterka boczne powodują, że zerknięcie do tyłu to nie tylko rzut oka. Za to ile w środku jest światła...

Nieco odsunięte do tyłu lusterka boczne powodują, że zerknięcie do tyłu to nie tylko rzut oka. Za to dzięki ogromnym przeszklonym powierzchniom ile w środku jest światła…

Tam też jest nieźle. Na samym początku zaskakuje ilość światła wpadająca do wnętrza przez ogromne przeszklone powierzchnie. Szyb jest sporo, a dzięki temu widoczność jest naprawdę doskonała. Dodatkowo dzięki odsuwanym do tyłu osłonom przeciwsłonecznym kierowca i pasażer mogą jeszcze bardziej zwiększyć ilość wpadających do środka promieni słonecznych. Ogromnych rozmiarów kolorowy wyświetlacz zastępuje tradycyjny zestaw wskaźników, co nie każdemu może odpowiadać, ale mi nie przeszkadza. Wskazania są czytelne nawet przy mocnym świetle, a grafika cieszy oko. Poniżej umieszczony został panel dotykowy z ekranem obsługującym nawigację, klimatyzację, system audio, ustawienia pojazdu, wspomaganie parkowania , telefon itd. Samo urządzenie obsługuje się łatwo i bezproblemowo, aczkolwiek trzeba się do niego przyzwyczaić, bo przecież od dekad by zmienić temperaturę coś się przekręcało albo przesuwało. A tutaj trzeba dotknąć. XXI wiek. Mniej intuicyjna jest obsługa najeżonej przyciskami i pokrętłami kierownicy – jest ich zdecydowanie za dużo, by to ogarnąć za pierwszym zamachem. Poza tym jest przestronnie, funkcjonalnie, wygodnie i ergonomicznie, czyli dokładnie tak, jak w rodzinnym minivanie być powinno. Auto może być wyposażone w zasadzie we wszystko, co można sobie wymarzyć, włącznie z elektrycznie regulowaną podpórką pod nogi dla pasażera siedzącego na przednim fotelu czy opcją masażu.

Dotykowy panel obsługuje w zasadzie wszystkie systemy w samochodzie. Obsługa jest dość prosta

Dotykowy panel obsługuje w zasadzie wszystkie systemy w samochodzie. Obsługa jest dość prosta

Testowany egzemplarz napędzany był dwulitrowym Dieslem rozwijającym 150 KM i 370 Nm. To dla tego auta wystarczające parametry, by sprawnie, szybko i oszczędnie przemieszczać się z punktu A do punktu B. Dźwięku silnika wewnątrz w zasadzie nie słychać, więc komfort akustyczny jest jak najbardziej zachowany. Z jednostką zestawiono sześciobiegową przekładnię manualną, do działania której nie można mieć zbyt wielkich zastrzeżeń, jeśli oczywiście ma się w pamięci, że auto, którym podróżujemy to spokojny wóz rodzinny. Mimo wszystko jednak wolałbym do niej nieco rzadziej sięgać, przynajmniej w mieście – charakterystyka silnika zmusza do częstego wachlowania lewarkiem zmiany biegów. Podobnie delikatne zastrzeżenia mam do działania wspomagania układu kierowniczego, które pracuje mocno i nie do końca przekazuje wszystko to, co kierowca chciałby wiedzieć o położeniu przednich kół. Zawieszenie jest przyjemnie wygodne (czytaj – miękkie) i nie hałasuje nawet na większych nierównościach.

W razie czego auto jest w stanie pomóc w parkowaniu - zarówno równoległym, jak i prostopadłym

W razie czego auto jest w stanie pomóc w parkowaniu – zarówno równoległym, jak i prostopadłym. Ale nie tylko – także przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego

Jako całość podczas jazdy C4 Picasso jest na 5 z w zasadzie niezauważalnym minusem. Nietuzinkowy wygląd zewnętrzny, przemyślane rozwiązania we wnętrzu, komfort, przestrzeń, oszczędny silnik. Po co szukać dłużej auta typowo rodzinnego? Bierzcie C4 Picasso.

Dane techniczne:

Silnik: Diesel, turbo, R4, 1997 cm3

Moc: maks. 150 KM@4000 obr./min.

Maks. moment obr.: 370 Nm@2000 obr./min.

Skrzynia biegów: manualna, sześciostopniowa

Prędkość maks.: 210 km/h

0-100 km/h: 9,7 s

Napęd: na przednie koła

Masa: 1490 kg

Nadwozie (dł./szer./wys.): 4425/1826/1610 mm

Rozstaw osi: 2785 mm

Rozmiar kół: 225/45 R18

Poj. bagażnika: 537 l

Spalanie średnie*: 4,2 l/100 km

*dane producenta

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *